April doet wat hij wil

Zon, wind, regen en (laten we het niet hopen) soms ook nog een vriesmoment en dan zijn er ook nog eens de eerste pollen in de lucht te vinden. Je huid heeft dus heel wat te verduren. Weet jij  hoe het is gesteld met de conditie van jouw huid? En wat voor effect hebben pollenallergieën op je huid en wat kun je eraan doen om huidklachten te verlichten? Je leest het in onze april blog.

Lentekriebels!

Voor de meeste een heerlijk gevoel. Voor 20% van de Nederlanders met hooikoorts, is het iets minder leuk. Vanaf april ontstaan namelijk de eerste symptomen van hooikoorts, door de pollen van grassen, planten en bomen raken de slijmvliezen in de neus, keelholte en bij de ogen geïrriteerd. Het hangt er van af waarvoor je precies allergisch bent. De berkenpollen zijn in april en mei actief, tijdens het bloeiseizoen, terwijl bij een graspollenallergie je vooral in mei en juni last kunt krijgen. Voor een compleet overzicht van alle allergieën bestaat er de pollenagenda. En er is zelfs een hooikoorts weerbericht in het leven geroepen. Op twitter kun je @Pollentweet volgen voor  een dagelijkse service waarbij de voorspelling voor de volgende dag wordt getweet en ook op de Facebook.com/hooikoorts pagina kun je verwachtingen lezen, vragen stellen en tips geven.

Wist je dat: het eten van rauwe honing, rauwe knoflook en vette vis de hooikoortsklachten kunnen verlichten?

  1.       Eet rauwe honing

Rauwe honing enzymen hebben een reinigende antibacteriële werking. Het vermindert keelproblemen en in rauwe honing die binnen een straal van circa 16 kilometer van waar je woont is geproduceerd  zitten veel ‘bekende’ pollen. Dit zorgt ervoor dat je lichaam meer immuun wordt door het te laten wennen aan pollen uit de omgeving.

  1.       Rauwe knoflook

Rauwe knoflook is een natuurlijk antihistaminicum. In knoflook zit namelijk het stofje quercetine die de aanmaak en de afgifte van histamine en andere stoffen die een allergische reactie kunnen veroorzaken remmen. Ook werkt knoflook schimmeldodend. Schimmelsporen kunnen hooikoorts klachten ‘triggeren’.

  1.       Vette vis

Omega 3 zijn meervoudig onverzadigde vetzuren en zit in lijnzaad en vette vissoorten, zoals zalm, haring, makreel, sardines, paling en forel. Omega 3 staat bekend om zijn ontstekingsremmende werking. Ben je geen visliefhebber? Probeer dan eens het voedingssupplement ‘Vitaminhealth Super – Super Natuurlijke Visolie’, verkrijgbaar bij de Vitamin Store Almere.

Om de huid van buiten af te helpen is er speciaal voor de rode en geïrriteerde huid een kalmerende Facial behandeling. Hierbij behandelen we de huid met Dermalogica´s UltraCalming™ productlijn. Deze lijn, met ingrediënten zoals haver, gember en bisabolol  is uitermate geschikt voor het kalmeren en herstellen van de huid bij roodheid, jeuk en irritaties door bijvoorbeeld allergieën zoals hooikoorts.

Weten waar de aandachtspunten van jouw huid liggen. Na een relatief milde winter, maar toch heel wat kachels, gure wind en hoosbuien is het toch wel fijn om te weten hoe het is gesteld met de conditie van jouw huid. Meer weten? Wij adviseren jouw graag.

Tip: heerlijk die eerste zonnestralen, dat betekent wel dat het voor iedereen aan te raden is om alvast te beginnen met het gebruiken van een dagcrème met een hogere spf (minimaal spf30). Een getinte moisturizer met fysische filter biedt breedspectrum zonbescherming voor de gevoelige huid.
De naam zegt het al Dermalogica Protection 50 sport. Ideaal voor mensen die buiten sporten en goed beschermd willen blijven.

Veel liefs,